vineri, 17 iunie 2011

Demonstraţie că un text este pastel (planul compunerii)

Meditaţii on-line la limba română # Teste pentru admiterea la facultate

Redactează o compunere de 10-15 rânduri în care să motivezi că  o operă literară dintre cele studiate de tine la şcoală este un pastel.
În compunerea ta trebuie:                                 
-         să defineşti pastelul;                                                                 
-         să demonstrezi că textul studiat are caracteristicile prezente în definiţia generală a pastelului;
-         să ai un conţinut adecvat tipului de text şi cerinţei formulate;
-         să te înscrii în limitele de spaţiu indicate.

Notă
Vei primi  puncte pentru redactarea întregii lucrări:
-          unitatea compoziţiei;
-          coerenţa textului;
-          registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului;
-          ortografia;
-          punctuaţia;
-          aşezarea corectă a textului în  pagină, lizibilitatea.

PLANUL COMPUNERII

COMPUNEREA

I.INTRODUCERE
Definiţia pastelului
Pastelul este o creaţie lirică, în versuri,  în care se zugrăveşte un tablou din natură.
Creatorul acestei specii literare în literatura română este Vasile Alecsandri.
II. CUPRINS
Argumentarea apartenenţei textului " Mezul iernei / alt pastel studiat", la specia pastelului
    a) creaţie lirică, în care ideile şi sentimentele sunt exprimate prin intermediul unui tablou din natură:
-prezentarea pe larg (strofă cu strofă a imaginilor artistice, a ideilor şi  a sentimentelor exprimate;
-comentarea procedeelor artistice şi a efectelor artisitice obţinute (figuri de stil etc.);
- citate;
-prezenţa eului liric - prin ce este marcată
      b) în versuri - elemente de versificaţie: strofă, vers, rimă, ritm, măsură;            
     

“Mezul iernei” este un pastel, pentru că are caracteristicile acestui tip de text.
În primul rând “Mezul iernei”  este o creaţie lirică în care se zugrăveşte un tablou din natură. Autorul îşi exprimă gândurile şi sentimentele în mod direct.
În strofa I, ............................................
.........................................................
În strofa a doua ......................................
............................................................
În strofa a treia .....................................
..............................................................
În strofa a patra .....................................
............................................................
Eul liric îşi face simţită prezenţa prin ......
..................................................
În al doilea rând « Mezul iernei » este un text în versuri. .....
..............................................................
III. ÎNCHEIERE
Concluzii - rezumatul cuprinsului

În concluzie, “Mezul iernei” este pastel, deoarece ......................................................

Demonstraţie că un text este fabulă (planul compunerii)

Meditaţii on-line la limba română # Teste pentru admiterea la facultate

Redactează o compunere de 10-15 rânduri în care să motivezi că  o operă literară dintre cele studiate de tine la şcoală este o fabulă.
În compunerea ta trebuie:                                 
-         să defineşti fabula;                                                                    
-         să demonstrezi că textul studiat are caracteristicile prezente în definiţia generală a fabulei;
-         să ai un conţinut adecvat tipului de text şi cerinţei formulate;
-         să te înscrii în limitele de spaţiu indicate.

Notă
Vei primi  puncte pentru redactarea întregii lucrări:
-          unitatea compoziţiei;
-          coerenţa textului;
-          registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului;
-          ortografia;
-          punctuaţia;
-          aşezarea corectă a textului în  pagină, lizibilitatea.

PLANUL COMPUNERII

COMPUNEREA
I. INTRODUCERE
Definiţia fabulei

Fabula este o specie a genului epic, în care se critică defecte omeneşti prin intermediul obiectelor sau al fiinţelor necuvântătoare. Fabula are două părţi ( naraţiune şi morală ) şi un mesaj cu caracter educativ.
II. CUPRINS
Argumentarea faptului că textul "Câinele şi căţelul" este o fabulă
    a) specie  a genului epic - are:
            - acţiune - rezumat;
            - personaje - enumerare;
            - narator;
   b) prin intermediul unor animale, critică defecte omeneşti:
            - demagogia ( Samson ) - explicaţie, citate;
            - îngâmfarea (Samson) - explicaţie, citate;
            - naivitatea (Samurache) - explicaţie, citate;
            - etc.
   c) are o structură specifică:
            - textul narativ;
            - morala (învăţătura);
     d ) caracterul educativ al mesajului;
Textul “Câinele şi căţelul”, de G. Alexandrescu este o fabulă, pentru că are toate caracteristicile acestui tip de text.
...................................................................
În primul rând, este un text epic. Are acţiune, personaje, narator. Acţiunea este simplă. Câinele Samson .......................................................
Personajele sunt................................ Naratorul povesteşte la persoana a III-a.
...........................................................................
....................................................................
În al doilea rând, textul este fabulă, pentru că, prin intermediul unor animale, sunt criticate de fapt defecte umane. Samson este tipul omului.............
Samurache este tipul omului ............................
..........................................................................
......................................................................
...........................................................................
..........................................................................
.................................................
................................................................
...........................................................
.......................................................
....................................................
În al treilea rând, textul are o structură specifică fabulei. Prima parte conţine ...........................,
iar a doua parte........................................
................................................................... 
..............................................................
În sfârşit, textul este fabulă, pentru că are un mesaj cu caracter educativ. Învăţăm de aici.......
..................................................
III. ÎNCHEIERE
Concluzii - scurt rezumat al cuprinsului;
 
În concluzie, textul « Câinele şi căţelul » este o fabulă, pentru că................................................



joi, 16 iunie 2011

Demonstraţie că un text literar este basm popular (planul compunerii)

Meditaţii on-line la limba română # Teste pentru admiterea la facultate

Redactează o compunere de 10-15 rânduri în care să motivezi că  o operă literară dintre cele studiate de tine la şcoală este un basm.
În compunerea ta trebuie:
-         să defineşti basmul;                                                                  
-         să demonstrezi că textul studiat are caracteristicile prezente în definiţia generală a basmului;
-         să ai un conţinut adecvat tipului de text şi cerinţei formulate;
-         să te înscrii în limitele de spaţiu indicate.

Notă
Vei primi  puncte pentru redactarea întregii lucrări:
-          unitatea compoziţiei;
-          coerenţa textului;
-          registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului;
-          ortografia;
-          punctuaţia;
-          aşezarea corectă a textului în  pagină, lizibilitatea.

PLANUL COMPUNERII

COMPUNEREA
I.INTRODUCERE
Definiţia basmului popular

Basmul popular este o naraţiune populară, de mare întindere, în care se înfruntă personaje reprezentând binele şi răul, acţiunea terminându-se întotdeauna cu triumful binelui. Universul basmului este marcat de prezenţa supranaturalului. Basmul are formule specifice iniţiale, mediane şi finale. Mesajul basmului este optimist şi are valenţe educative.
II. CUPRINS
Argumentarea apartenenţei textului "Prâslea.../ alt basm studiat" la specia basmului
   a) creaţie populară:
            - orală;
            - anonimă;
            - colectivă.
    b) aparţine genului epic (este naraţiune) :
             - acţiune : rezumat + momentele subiectului;
              - personajele:
                       - reprezintă binele şi răul;
                       - au forţe supranaturale;
              - narator 
      c) binele învinge răul - demonstraţie               
      d) prezenţa supranaturalului:
                - timpul şi spaţiul fabuloase;
                - obiecte magice;
                - fiinţe supranaturale;
                - cifre magice;
        e) formule specifice:
                - iniţiale;
                - mediane;
                - finale.
         f) mesajul basmului:
                - cultiva optimismul;
                - are valenţe educative.

“Prâslea cel voinic...” este basm popular, deoarece are toate trăsăturile acestui tip de text.
În primul rând, este creaţie populară, pentru că are caracter ...........................
..................................................

În al doilea rând, este creaţie epică (naraţiune). Are acţiune, personaje, narator. Acţiunea se petrece
.......................................................
....................................................Personajele
....................................................
Naratorul ...............................................
...........................................................
În al treilea rând, “Prâslea ...” este basm, pentru că binele învinge răul. ....................
În al patrulea rând, lumea lui Prâslea este marcată de prezenţa supranaturalului. ...........
.................................................
..........................................
În al patrulea rând, “Prâslea...” conţine formule
................................................
................................................
........................................

 În al cincilea rând, “Prâslea ...” este basm, deoarece conţine un mesaj.....................
III. ÎNCHEIERE
Concluzii - rezumatul cuprinsului
În concluzie, .................................

Demonstraţie că un text literar este nuvelă (planul compunerii)

Meditaţii on-line la limba română # Teste pentru admiterea la facultate

Redactează o compunere de 10-15 rânduri în care să motivezi că  o operă literară dintre cele studiate de tine la şcoală este o nuvelă.
În compunerea ta trebuie:
-         să defineşti nuvela;                                                                   
-         să arăţi că textul studiat are caracteristicile prezente în definiţia generală a nuvelei;
-         să ai un conţinut adecvat tipului de text şi cerinţei formulate;
-         să te înscrii în limitele de spaţiu indicate.

Notă
Vei primi  puncte pentru redactarea întregii lucrări:
-          unitatea compoziţiei;
-          coerenţa textului;
-          registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului;
-          ortografia;
-          punctuaţia;
-          aşezarea corectă a textului în  pagină, lizibilitatea.


PLANUL COMPUNERII

COMPUNEREA
I. INTRODUCERE
   Definiţia nuvelei

Nuvela este o specie în proză a genului epic, de dimensiuni medii, cu un singur fir narativ, cu personaje relativ puţine, caracterizate complex, urmărite de-a lungul unui timp mai îndelungat şi în locuri diferite. În nuvelă se folosesc toate modurile de expunere, predominând naraţiunea.
II. CUPRINS
Argumentarea faptului că "Popa Tanda" este o nuvelă
    a) specie în proză a genului epic - are:
            - acţiune (un singur fir narativ ) - rezumat cu momentele subiectului;
            - personaje - enumerare;
            - narator;
   b) dimensiuni între schiţă şi roman;
   c) timpul acţiunii îndelungat;
   d) mai multe locuri în care se desfăşoară acţiunea;
   e) personaje caracterizate complex în mediul lor de viaţă - caracterizare succintă a părintelui;
   f) se folosesc toate modurile de expunere:
           - naraţiunea (rolul ei);
           - descrierea (rolul ei);
           - dialogul (rolul lui);    


“Popa Tanda” este o nuvelă, deoarece are toate caracteristicile acetui tip de text.
În primul rând, “Popa Tanda” este text epic. Are acţiune, personaje, narator. Acţiunea urmăreşte un singur fir narativ........................................
.................................................................
.....................................................
...........................................................
................................................................
..........................................................
În al doilea rând, “Popa Tanda” este nuvelă, pentru că ......................................
În al treilea rând, spre deosebire de schiţă, în “Popa Tanda” acţiunea se petrece într-un timp îndelungat şi în mai multe locuri. Astfel, ...............
În al patrulea rând, textul este nuvelă, deoarece personajul este caracterizat complex................
......................................................
..................................................................
..............................................................
În sfârşit, sunt folosite toate modurile de expunere. Naraţiunea se foloseşte pentru...........
Descrierea se foloseşte pentru....................
Dialogul se foloseşte pentru.........................
III.ÎNCHEIERE
  - concluzie (un rezumat al cuprinsului)
În concluzie, pentru că este un text epic în proză, cu un singur fir narativ, de dimensiuni medii, în care accentul cade pe caracterizarea complexă a unui personaj, prin care autorul îşi transmite indirect mesajul privind valoarea exemplului personal, textul "Popa Tanda" este o nuvelă.

Argumentarea apartenenţei unui text literar la genul liric (planul compunerii)

Redactează o compunere de 10-15 rânduri în care să motivezi că  „Mezul iernei”, de Vasile Alecsandri este o operă lirică.
În compunerea ta trebuie:                                 
-         să defineşti opera lirică;                                                            
-         să demonstrezi că textul studiat are caracteristicile prezente în definiţia generală a operei lirice;
-         să ai un conţinut adecvat tipului de text şi cerinţei formulate;
-         să te înscrii în limitele de spaţiu indicate.
-          
Notă
Vei primi  puncte pentru redactarea întregii lucrări:
-         unitatea compoziţiei;
-         coerenţa textului;
-         registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului;
-         ortografia;
-         punctuaţia;
-         aşezarea corectă a textului în  pagină, lizibilitatea.

PLANUL COMPUNERII

COMPUNEREA

I.INTRODUCERE
- definiţia textului liric

Textul liric  este un text literar în care autorul exprimă gânduri, idei, sentimente în mod direct, prin intermediul unei voci numite eu liric, folosind un limbaj artistic, încărcat de subiectivitate.

II. CUPRINS

 Argumentarea apartenenţei textului " Mezul iernei", la categoria textelor lirice
a)      exprimă gânduri, idei, sentimente ale autorului  în mod direct (iei poezia strofă cu strofă şi arăţi ce spune autorul, ce gânduri, idei şi sentimente comunică)
b)      există eu liric ( cauţi mărcile prezenţei eului liric în text )
c)      limbajul este artistic, încărcat de subiectivitate:
·        imagini artistice şi figuri de stil  (prezentarea celor mai importante imagini şi  figuri de stil, cu semnificaţia lor)
·        muzicalitate ( ritm, rimă, măsură)

“Mezul iernei” este un text liric, pentru că are toate caracteristicile unui astfel de text.


În primul rând.............
.................................................
.....................................................
.................................................
În al doilea rând......................
.......................................................
În al treilea rând.......................
...........................................................
......................................................
.....................................................
...................................................
..................................................
....................................................
III. ÎNCHEIERE
 Concluzii - rezumatul cuprinsului

În concluzie, textul “Mezul iernei” este liric, pentru că................................