Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste online pentru admitere # Forumul orei de limba română # Rebus on-line # Jocuri lingvistice şi literare
Clasa a VIII-a, manual Corint
Ex. 2 / pag. 17
Precizaţi valorile morfologice ale verbului a fi în primele opt versuri ale poeziei.
sâmbătă, 13 octombrie 2012
joi, 4 octombrie 2012
"Lacul", de Mihai Eminescu - interpretarea textului, clasa a VIII-a
Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste pentru admitere # Forumul orei de limba română # Rebus on-line # Jocuri lingvistice şi literare
Ex. 1 / pag. 7
În ciuda simplităţii aparente a poeziei, din text se degajă o vrajă aparte. Explicaţi de unde provine această impresie.
Ex. 1 / pag. 7
În ciuda simplităţii aparente a poeziei, din text se degajă o vrajă aparte. Explicaţi de unde provine această impresie.
În ciuda
simplităţii aparente a poeziei, din text se degajă o vrajă aparte.
Această impresie
are mai multe surse.
O primă sursă ar
fi muzicalitatea interioară, dată de folosirea ici-colo a unor cuvinte al căror
sens conţine sugestii muzicale. Identificăm astfel, substantivul „glas” în
strofa a treia, verbele „foşnească” şi „sune”
în strofa a patra.
Altă sursă a
impresiei de vrajă pe care o produce textul este plasticitatea imaginilor.
Eminescu reuşeşte prin cuvinte să evoce în mintea noastră un tablou al naturii
de o forţă vizuală deosebită. Poezia începe cu imaginea cromatică a lacului
albastru încărcat de nuferi galbeni şi brăzdat fin de cercuri albe. Avem apoi
imaginea visătoare a îndrăgostitului care trece îngândurat de-a lungul
malurilor. Urmează imaginea celor doi tineri plimbându-se cu barca sub lumina
lunii. În sfârşit, imaginea finală îl surprinde din nou pe îndrăgostit singur
şi trist pe malul lacului albastru. Întreg tabloul se prezintă cu claritate
imaginaţiei cititorului.
Dar tabloul nu
are doar imagini vizuale, ci şi auditive. Aceasta e a treia sursă a impresiei
de vrajă pe care o emană textul lui Eminescu: îmbinarea imaginilor vizuale cu
cele sonore. Astfel, plimbarea imaginară a îndrăgostiţilor cu barca este
acompaniată de muzica naturii: se aude „glas de ape” şi foşnetul lin al
vântului în trestii.
Impresia de
farmec e dată şi de armonia care există între cei doi îndrăgostiţi. Bărbatul
este un visător care se preumblă pe malul lacului. Femeia, la rândul ei, apare,
ca o zână a pădurii, dintre trestii. Se potrivesc. El are un suflet sensibil,
îşi imaginează o scenă romantică, apoi, aceasta nerealizându-se, suspină şi
suferă. Ea e delicată şi fragilă, se cuibăreşte tandră la pieptul lui („să-mi
cadă lin pe piept”). Se potrivesc. Amândoi sunt de acord să plutească la
nesfârşit împreună, singuri, departe de oameni, pe apele lacului:
„Şi să scap din
mână cârma
Şi lopeţile să-mi
scape…”
În sfârşit,
impresia de vrajă degajată de poezie se datorează şi atmosferei generate de
frumuseţea cadrului natural. Este frumoasă imaginea lacului albastru încărcat
cu nuferi galbeni. Este frumoasă luna, este frumos foşnetul lin al vântului,
este frumos susurul apei.Natura este frumoasă, de aici farmecul poeziei.
Prin urmare, muzicalitatea interioară a versurilor, plasticitatea imaginilor, îmbinarea imaginilor vizuale cu cele auditive, armonia dintre cei doi îndrăgostiţi şi frumuseţea naturii concură, toate, la producerea unei impresii de vrajă aparte.
miercuri, 3 octombrie 2012
Imagini poetice şi figuri de stil în "Seară de toamnă", de Duiliu Zamfirescu
Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste pentru admitere # Forumul orei de limba română # Rebus on-line # Jocuri lingvistice şi literare
S-arată-n deal, cu fața purpurie,
A nopților fermecătoare Doamnă.
Pe câmpul veșted tainic ea-mprăștie
Strălucitoarea-i negură albastră,
O, Doamne sfânt! Ce pană mult măiastră
Atâta farmec ar putea descrie!
Stropit cu lacrimi pare-acum boschetul.
În umbra lui mă simt prins de tristețe:
Există oare-atâta frumusețe
În fire, — așa cum o simți tu, poetul?
Ori suntem pradă — o! gândire-amară!
De-a simțurilor noastre amăgire
Ce-aruncă-un văl frumos peste-o neștire,
Și totuși, Doamne, ce frumoasă seară!
(Duiliu Zamfirescu - Seară de toamnă)
Ah! ce frumoase-s serile de toamnă!
Prin frunze reci doar un fior adie; S-arată-n deal, cu fața purpurie,
A nopților fermecătoare Doamnă.
Pe câmpul veșted tainic ea-mprăștie
Strălucitoarea-i negură albastră,
O, Doamne sfânt! Ce pană mult măiastră
Atâta farmec ar putea descrie!
Stropit cu lacrimi pare-acum boschetul.
În umbra lui mă simt prins de tristețe:
Există oare-atâta frumusețe
În fire, — așa cum o simți tu, poetul?
Ori suntem pradă — o! gândire-amară!
De-a simțurilor noastre amăgire
Ce-aruncă-un văl frumos peste-o neștire,
Și totuși, Doamne, ce frumoasă seară!
(Duiliu Zamfirescu - Seară de toamnă)
Poezia începe cu
imaginea tactilă a răcorii provocate de vântul uşor de toamnă. Senzaţia se
datorează în special epitetului reci, adăugat substantivului frunze.
Următoarele două
versuri conturează imaginea vizuală a
lunii care apare pe cer deasupra dealurilor. Frumuseţea şi maiestuozitatea
astrului nopţii sunt scoase în evidenţă prin câteva figuri de stil bine plasate:
metafora a nopţilor… Doamnă, însoţită de epitetul fermecătoare, apoi
personificarea (de asemenea, urmată de epitet) cu faţa purpurie, care
sugerează strălucirea.
Strofa a doua
continuă imaginea anterioară. Se văd câmpurile veştejite, inundate de strălucitoarea
lumină a lunii. Aici avem epitetul veşted pentru substantivul câmpul şi
două epitete strălucitoarea şi albastră pentru substantivul negură. Rezultă
o combinaţie cromatică (galben, negru, albastru), care, potenţată de încă un
epitet (tainic) - al verbului împrăştie -, sugerează misterul şi farmecul firii.
Tot o imagine
vizuală este cea a boschetului pătat de umbrele întunericului din strofa a
treia, imagine având în centru epitetul metaforic stropit cu lacrimi, care
sugerează tristeţea eului liric.
miercuri, 26 septembrie 2012
"Frunză verde magheran" - clasa a VIII-a, editura Corint
Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste pentru admitere # Forumul orei de limba română # Rebus on-line # Jocuri lingvistice şi literare
1. Creaţi patru contexte în care cuvintele rău şi bine să fie folosite, pe rând, ca adjective şi adverbe.
4. Transcrieţi versurile ce conţin interjecţii, subliniaţi interjecţiile şi arătaţi semnificaţia lor.
Frunză verde magheran...
Frunză verde magheran, Voinicel mehedinţean, Sunt născut pe frunzi de fag Ca să fiu la lume drag. Şi-s scăldat de mic în Olt, Să mă fac viteaz de tot Şi-s frecat cu busuioc, Să am zile cu noroc. După ce am mai crescut, Din ochi maica m-a pierdut, C-am fugit de la părinţi Tot în munţi, la Mehedinţi. Apoi m-am lăsat în vale Cu trei rânduri de pistoale, Ş-am ajuns un voinicel Cu inima de oţel. Aoleo! ce foc de dor! Veni-va badea Tudor Să mai strângă din păduri | Cete mândre de panduri Ca s-alunge de la noi Şi pe greci şi pe ciocoi. Frunză verde păducel, Cine-a merge după el? Un şoiman mehedinţel Care ştie să chitească, Rândunica s-o lovească, Şi mai ştie de călare Să se lupte-n fuga mare. Şi mai ştie să înoate Vâslind Dunărea din coate. Aoleo! mă arde focul Ca să-mi cerc şi eu norocul. Aoleo! de rău, de bine, Ţipă sufletul în mine!
(Vasile Alecsandri - Poezii populare
ale românilor)
|
ADJECTIV | ADVERB |
Eu am un câine rău. | Câinele meu muşcă rău. |
Domnul Popescu este un bărbat bine. | Mihai învaţă bine. |
4. Transcrieţi versurile ce conţin interjecţii, subliniaţi interjecţiile şi arătaţi semnificaţia lor.
Primul vers ce conţine interjecţie este: Aoleo! ce foc de dor!. Interjecţia "aoleo" exprimă intensitatea nerăbdării haiducului de a vedea pornită lupta împotriva duşmanilor poporului.
Al doilea vers ce conţine interjecţie este: Aoleo! mă arde focul.... Aici, interjecţia "aoleo" exprimă dorinţa arzătoare a haiducului de a porni la luptă alături de pandurii lui Tudor.
În sfârşit, ultimul vers ce conţine o interjecţie este: Aoleo! de rău, de bine....Aici, interjecţia "aoleo" este expresia unei stări sufleteşti intense şi complexe (Ţipă sufletul în mine!, continuă versul următor). Pe de o parte haiducul suferă din cauza nedreptăţilor din ţară, produse de ciocoi (de rău). Pe de altă parte, el se bucură intens la gândul că prin luptă nedreptăţile vor fi înlăturate şi oamenii o vor duce mai bine (de bine).
miercuri, 19 septembrie 2012
Rolul timpurilor verbale în "Metamorfoză", de Vasile Voiculescu
Meditaţii on-line la limba română # Teste pentru admitere # Jocuri lingvistice şi literare # Rebus on-line
Omidă uriaşă strivită între nori,
Vărgată cu cenuşă, cu aur şi cu sânge,
Lumina se târăşte spre margine de zări
Şi în gogoaşa nopţii tot mai adânc se strânge.
S-a-nchis grădina serii cu porţi de abanos,
Dar mâine răsări-va din celălalt colţ al vieţii
Un flutur ce va umple, învoalt şi luminos,
Cu aripile albe tot cerul dimineţii.
(Vasile Voiculescu - Metamorfoză)
În această poezie, autorul descrie momentul înserării şi îşi exprimă gândurile şi sentimentele legate de acesta.
Sunt două strofe. În prima este înfăţişată dispariţia treptată a luminii, înghiţită încet-încet de noapte, ca o omidă de gogoaşa ei. Autorul foloseşte aici două verbe ("se târăşte", "se strânge"), ambele la timpul prezent, pentru a da impresia de autenticitate, de participare la un moment real.
Strofa a doua dă ocazia eului poetic să-şi exprime gândurile şi sentimentele legate de momentul la care a asistat. Dispariţia luminii nu-l întristează, nu-i provoacă melancolie, ci, dimpotrivă, frumuseţea amurgului şi a nopţii îl duce cu gândul la eternitatea universului, care nu piere niciodată. Lumina, ştie eul poetic, n-a dispărut definitiv, ea va reapărea triumfătoare, a doua zi de dimineaţă, asemenea unui fluture alb din gogoaşa lui. În această strofă este un verb la trecut ("s-a-nchis"), care vorbeşte despre momentul anterior al dispariţiei luminii şi două verbe la viitor ("răsări-va" şi "va umple") care exprimă încrederea în reapariţia luminii.peste câteva ore.
Prin urmare, în această poezie, Vasile Voiculescu foloseşte verbele la toate cele trei timpuri (prezent, trecut şi viitor) pentru a sugera ciclul neîntrerupt al existenţei, privit, cu optimism, din perspectiva fiinţei trecătoare, care este omul.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)