Subiect pentru bacalaureat (din modelul oficial 2014)
Citeşte următorul text:
Dormi! ... un val de aer umed am adus cu mine-n casă.
Tremurând s-a stins văpaia lumânării de pe masă,
Iar acuma numai ochiul de jăratic din cămin
Licăreşte-n umbra dulce, ca o piatră de rubin.
Bate vânt cu ploaie-n geamuri
Şi e noapte neagră-afară ...
Plânsul streşinii suspină ca un cântec de vioară
Monoton, şoptind povestea unei vremi de mult uitate ...
Nicio rază nu pătrunde prin perdelele lăsate.
Ci-ntunericul prieten stăpânind până departe,
Şi de oameni şi de patimi fericirea ne-o desparte.
Singur eu veghez în noapte,
Ploaia cântă tot mai tare ...
Şi m-apropii, ochii negri să-i deschid cu-o sărutare.
(George Topîrceanu, Singuri)
9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, a doua strofă a textului, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poetică si mijloacele artistice. 4 puncte
PLANUL COMPUNERII | COMPUNEREA |
I. Introducere - tema poeziei (despre ce este vorba în poezie) | Poezia lui Topîrceanu este o poezie de dragoste. Poetul se imaginează în ipostaza... |
II. Cuprins - plasarea strofei a doua în contextul poeziei (legătura cu prima strofă) - comentarea strofei a doua:
| Strofa I surprinde momentul... Strofa a II-a descrie spaţiul... Versurile 3 şi 4 ale strofei a doua aduc, în plus, o stare de... Este folosită, în acest scop, o combinaţie măistră de figuri de stil... În sfârşit, ultimul vers al strofei a doua face legătura cu... |
III. Încheiere - concluzie: rolul strofei a doua în ansamblul poeziei. | Prin urmare... Acesta este mesajul poeziei, în care strofa a doua... |
O propunere de compunere puteţi găsi aici.