Calendar cu scriitori români: Radu Stanca: Blogul profesorului de limba română / Meditaţii online la limba română Astăzi se împlinesc 92 de ani de la naşterea lui Radu Stanca. Radu...
Blogul profesorului de limba română / Meditaţii online la limba română
luni, 5 martie 2012
duminică, 4 martie 2012
"Două loturi", de I.L. Caragiale - exerciţii, clasa a VII-a, manualul Humanitas
Meditaţii on-line la limba română # Teste pentru admitere # Teste de vocabular # Jocuri lingvistice şi literare # Jocuri de cuvinte # Rebus on-line
Ex. 3 / pag. 182
Î: Discutaţi cum se stabileşte contactul cu cititorul.
R: În două secvenţe ale textului naratorul stabileşte un contact cu cititorul.
Într-o primă secvenţă Caragiale imaginează un dialog între un presupus cititor şi naratorul textului. Naratorul îşi închipuie că un potenţial cititor l-ar putea întreba de unde ştie dl Lefter de câştig dacă a pierdut biletele, iar el îi răspunde că le-a cumpărat cu bani de împrumut de la dl căpitan Pandele şi a aflat de la el. La sfârşitul secvenţei naratorul îşi exprimă convingerea că cititorul a găsit acum răspuns la întrebarea sa: "Cititorul a înţeles acuma ce caută...".
A doua secvenţă în care naratorul ia contact cu cititorul este la finalul textului: "Dar... fiindcă nu sunt...madam Popescu.". Aici naratorul se adresează direct cititorului folosind un pronume de persoana a II-a plural: "să vă spun". Cuvintele care indică prezenţa naratorului sunt: "nu sunt", "prefer", "să spun", "nu ştiu", "meu".
Ex. 4 / pag. 182
Î: Ce rol are acest contact în textul studiat? Alegeţi...
R: Contactul dintre cei doi are rolul de a atrage interesul cititorului asupra celor povestite.
vineri, 17 februarie 2012
Calendar cu scriitori români: Mihai Ursachi
Calendar cu scriitori români: Mihai Ursachi: Blogul profesorului de limba română / Meditaţii online la limba română Astăzi se împlinesc 71 de ani de la naşterea scriitorului Mihai Ur...
Blogul profesorului de limba română / Meditaţii online la limba română
Blogul profesorului de limba română / Meditaţii online la limba română
luni, 13 februarie 2012
Dictare: Când se scrie "căi", când se scrie "că-i"
Dictare: Când se scrie "căi", când se scrie "că-i": FORUMUL OREI DE LIMBA ROMÂNĂ JOCURI LITERARE ŞI LINGVISTICE 1. Căi se scrie fără cratimă pentru că este un singur cuvânt. El poate fi: s...
Blogul profesorului de limba română / Meditaţii online la limba română
Blogul profesorului de limba română / Meditaţii online la limba română
duminică, 29 ianuarie 2012
Pronumele nehotărât şi adjectivul pronominal nehotărât - clasa a VII-a
Meditaţii on-line la limba română # Teste pentru admitere # Teste de vocabular # Jocuri lingvistice şi literare # Jocuri de cuvinte # Rebus on-line
Ex. 3 / pag. 106
Ex. 3 / pag. 106
„fiecare” – adjectiv pronominal nehotărât, se acordă cu substantivul „fulg” (masculin, singular, acuzativ), funcţia sintactică de atribut adjectival;
„unii” - adjectiv pronominal nehotărât, se acordă cu substantivul „copii” (masculin, plural, nominativ), funcţia sintactică de atribut adjectival;
„alţii” – pronume nehotărât, genul masculin, numărul plural, cazul nominativ, funcţia sintactică de subiect;
„orice”- pronume nehotărât, cazul acuzativ, funcţia sintactică de complement direct;
„atâtea” - pronume nehotărât, genul feminin, numărul plural, cazul nominativ, funcţia sintactică de subiect;
„oricui” - pronume nehotărât, cazul dativ, funcţia sintactică de subiect;
„unul” - pronume nehotărât, genul masculin, numărul singular, cazul nominativ, funcţia sintactică de subiect;
„(pe) altul” - pronume nehotărât, genul masculin, numărul singular, cazul acuzativ, funcţia sintactică de complement direct.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)