vineri, 6 martie 2020

Bacalaureat 2020 - relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice

Meditaţii online la limba română   #    Integrame online


SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)
Comentează, în minimum 50 de cuvinte, textul de mai jos, evidenţiind relaţia dintre ideea poetică şi mijloacele artistice.

Vorbele noastre ne-au minţit.
Au spus prea mult, pierdut li-e înţelesul
şi tremurul ecoului lor stins e.
Am vrut ce nu ne sta-n puteri:
o poartă care nu ni s-a deschis,
lumea din gând de care n-am fost vrednici.
Avânt răpus ca o privire de-ntuneric, –
taină rămasă-n trup ca-ntr-un sicriu, –
poate aşa a fost să fie:
pe dezbinate drumuri doi străini
cu vina lor, respinşi de paradis,
purtând căinţi pe urma unui vis.

                                                           Ion Vinea, Variantă

Notă
Pentru conținut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuaţia – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, răspunsul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

Propunere de rezolvare

Versurile lui Ion Vinea aparțin unui text liric, a cărui temă este iubirea. Eul liric se află într-o ipostază meditativă, reflectând cu amărăciune la destinul trist al propriei iubiri, destrămată din motive nespuse. El constată că idealurile lui și ale iubitei sale nu s-au putut împlini, că ei doi nu au avut suficientă putere să-și ducă planurile la îndeplinire. Aceste idei poetice, însoțite de sentimente de tristețe și de regret sunt redate prin mijloace artistice moderne, în special prin metafore ample (unele încorporând comparații) ale eșecului cum ar fi „o poartă care nu ni s-a deschis”, „avânt răpus ca o privire de-ntuneric” sau „taină rămasă-n trup ca-ntr-un sicriu”.  Drama despărțirii și a iluziilor sfărâmate este sugestiv redată în metafora dezvoltată din ultimele trei versuri. Prozodia este, la rândul ei, modernă, nesupusă constrângerilor ritmice și de rimă: măsura versurilor este inegală, ritmul și rima lipsesc. Monologul liric curge așadar firesc, urmând doar ritmul interior al sufletului poetului.

vineri, 22 iunie 2018

luni, 11 iunie 2018

Evaluarea națională 2018 - subiecte rezolvate

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Forumul orei de limba română # Integrame online # Jocuri lingvistice şi literare

Rezolvarea subiectelor de limbă română

Subiectul I
A.
1. „crengi” - ramuri; „întotdeauna” - mereu.
2. Cratima are rolul de a marca rostirea legată a două cuvinte diferite: „de” și „acolo”.
3. „auriu” - cuvânt format prin derivare de la cuvântul de bază „aur”, cu sufixul „-iu”;
„des” - adverb de mod provenit din adjectiv prin conversiune;
4. Hiaturi (2 dintre cele de mai jos):
- hiatul dintre vocalele [u] și [a] din cuvântul „am continuat”;
- hiatul dintre vocalele [i] și [a] din cuvântul „excursia”;
- hiatul dintre vocalele [a] și [i] din cuvântul „aici”;
- hiatul dintre vocalele [u] și [a] din cuvântul „luam”.
5. Idei principale
1. O familie (părinții și cei patru copii) face o excursie în Bucegi, până la Pichetul Roșu. („În ajun...Vârful Omu.”)
2. La întoarcere, cei șase fac un popas să mănânce și trag o sperietură, crezând că îi atacă ursul. („La întoarcere...Ne-a zâmbit larg.”)
6. Excursioniștii sunt gata să-și lase mâncarea și să fugă crezând că sunt atacați de urs.

Subiectul II
A.
1. Numele guvernatorului care a pus temelia cetății Alba Carolina este Stefan Kornis.
În secolul al XVIII-lea, cetatea Alba Carolina avea rol în sistemul de apărare al habsburgilor împotriva turcilor. / În secolul al XVIII-lea, cetatea Alba Carolina avea rol de consolidare a puterii habsburgilor în teritoriile ocupate.
2. Numele autoarei: Adina Brănciulescu.
Anul în care a apărut articolul: 2017.
3. „momentul” - genul neutru, cazul acuzativ;
„gărzii” - genul feminin, cazul genitiv.
4. „conține” - predicat verbal, exprimat prin verb predicativ;
„același” - atribut adjectival, exprimat prin adjectiv pronominal demonstrativ de identitate.
5.„care se întrec în a-și înălța cât mai mult smartphone-urile peste capetele rândurilor din față” - propoziție subordonată atributivă;
„ca să facă poze” - propoziție subordonată circumstanțială de scop;
„și să filmeze momentul” - propoziție subordonată circumstanțială de scop.
6. Exemple:
Nu se știe / cum va decurge ședința. /  1-PP; 2-SB
Nu e bine / cum ai procedat. /  1-PP; 2-SB
E de văzut / cum va acționa. / 1-PP; 2-SB
Mi-a plăcut / cum ai luptat. / 1-PP; 2-SB

vineri, 18 mai 2018

Argumentare pastel

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Forumul orei de limba română # Integrame online # Jocuri lingvistice şi literare

Iarna
            de Vasile Alecsandri

Din văzduh cumplita iarnă cerne norii de zăpadă,
Lungi troiene călătoare adunate-n cer grămadă;
Fulgii zbor, plutesc în aer ca un roi de fluturi albi,
Răspândind fiori de gheață pe ai țării umeri dalbi.

Ziua ninge, noaptea ninge, dimineața ninge iară!
Cu o zale argintie se îmbracă mândra țară;
Soarele rotund și palid se prevede pintre nori
Ca un vis de tinerețe printre anii trecători.

Tot e alb pe câmp, pe dealuri, împregiur, în depărtare,
Ca fantasme albe plopii înșirați se perd în zare,
Și pe-ntinderea pustie, fără urme, fără drum,
Se văd satele perdute sub clăbuci albii de fum.

Dar ninsoarea încetează, norii fug, doritul soare
Strălucește și dismiardă oceanul de ninsoare.
Iată-o sanie ușoară care trece peste văi...
În văzduh voios răsună clinchete de zurgălăi







marți, 9 ianuarie 2018

Despre ghilimele

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Forumul orei de limba română # Integrame online # Jocuri lingvistice şi literare


Conform Academiei Române,
În limba română, semnele citării sau ghilimelele sunt, aşa cum se indică în unica lucrare normativă actualmente în vigoare în acest domeniu (Academia Română, Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan”, Îndreptar ortografic, ortoepic şi de punctuaţie, ediţia a V-a, Univers Enciclopedic, Bucureşti, 1995), ...[deci 99 jos, 99 sus] ori «...» (p. 79), cu precizarea că ghilimelele «...» se aşază în interiorul textului cuprins între ghilimelele „...” (p. 81)...
Așadar, nu mai faceți tot felul de mâzgăleli în loc de ghilimele. Nici cu mâna, nici cu tastatura. Există și aici reguli clare.

miercuri, 4 octombrie 2017

Genitivul și dativul numeralelor cardinale

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Forumul orei de limba română # Integrame online # Cursuri de limbă română

Conform GBLR (Gramatica de bază a limbii române), numeralele cardinale nu pot exprima sintetic (prin desinențe) opozițiile de caz (cu excepția numeralului „unu”/„una”).
Pentru redarea valorilor cazuale de genitiv și de dativ se apelează la două prepoziții („a” și „la”), construcțiile rezultate fiind echivalente cu genitivul, respectiv cu dativul.
1. Mi-au plăcut lucrările a trei studente / dintre studente. (G. - ALE CUI lucrări?)
2. M-am adresat la trei colegi ai mei / dintre colegii mei. (D. - CUI m-am adresat?)

marți, 3 octombrie 2017

miercuri, 30 august 2017

Editura Corint - Limba și literatura română, manual pentru clasa a V-a

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste pentru admitere # Forumul orei de limba română # Integrame online # Jocuri lingvistice şi literare#Spânzurătoarea

Scurtă prezentare


Varianta scrisă

Varianta digitală

Editura Sigma - Limba și literatura română, manual pentru clasa a V-a

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste pentru admitere # Forumul orei de limba română # Integrame online # Jocuri lingvistice şi literare # Spânzurătoarea

Scurtă prezentare


Varianta scrisă

Varianta digitală

Editura Paralela 45 - Limba și literatura română, manual pentru clasa a V-a

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste pentru admitere # Forumul orei de limba română # Integrame online # Jocuri lingvistice şi literare#Spânzurătoarea

Scurtă prezentare



Răsfoire

Editura Intuitext - Limba și literatura română, clasa a V-a

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste pentru admitere # Forumul orei de limba română # Integrame online # Jocuri lingvistice şi literare # Spânzurătoarea

Scurtă prezentare


Varianta scrisă
Varianta digitală

Editura Aramis - Limba și literatura română, manual pentru clasa a V-a

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste pentru admitere # Forumul orei de limba română # Integrame online # Jocuri lingvistice şi literare # Spânzurătoarea

Scurtă prezentare


Răsfoire

Editura CDPRESS - Limba și literatura română, manual pentru clasa a V-a

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste pentru admitere # Forumul orei de limba română # Integrame online # Jocuri lingvistice şi literare # Spânzurătoarea

Prezentarea lor

    Iată PRINCIPALELE ATUURI ale manualului editat de CD PRESS, editură cu peste 23 de ani de experiență în realizarea de manuale școlare de calitate, aprobate de MEN:
    •  *Manualul este conceput ca o poveste, în jurul a două personaje, Flexi și Dexi, două suricate prietenoase, fin ilustrate și pline de umor.
    • * Include o serie de planșe didactice în care informația este susținută de infografice moderne, imagini spectaculoase etc.
    • * Oferă activități de învățare cu grade diferite de dificultate (peste 1100 de exerciții în manualul tipărit și aproximativ 300 de activități multimedia în varianta digitală), care permit personalizarea demersului didactic în funcție de nivelul clasei.
    • * Rubrica originală Atelier de creație conține proiecte care încurajează gândirea creativăfolosind diverse medii, inclusiv digitale.
    • * Manualul este însoțit de un PACHET EDUCAȚIONAL EXTINS, format din: Ghidul profesorului (planificare anuală, proiectarea unităților de învățare, sugestii metodologice), descărcabil GRATUIT pe www.cdpress.ro.; Caiet de lucru; acces GRATUIT la platforma educațională www.clasadigitală.ro (include numeroase materiale digitale descărcabile).
    • * Este creat de o echipă de autori cu o vastă experiență la catedră și în realizarea de manuale și auxiliare școlare:
    Anca Șerban, autor cu peste 20 de ani de experiență în crearea de manuale și auxiliare de Limba și literatura română pentru gimnaziu, aprobate de MEN, profesor grad I Școala Gimnazială nr. 79, București.
    Roxana Ciobanu, drd. în filologie, coautor a numeroase auxiliare școlare, cadru didactic la licee de prestigiu – Colegiul Național Andrei Șaguna, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, Colegiul Național Spiru Haret, cu o însemnată activitate în coordonarea elevilor care au obținut premii importante la olimpiadele naționale și internaționale de profil.
    Ana-Maria Barău, profesor grad II, Școala Gimnazială nr. 79, București, cadru didactic cu rezultate excelente în pregătirea elevilor participanți la olimpiadele de profil (Olimpiada de Limba și Literatura română, Olimpiada de Lingvistică).
    Iuliana Băiașu, profesor grad I Colegiul Național Matei Basarab, București, autoare de auxiliare școlare, cu o bogată activitate la catedră.

Noile manuale de limba română pentru clasa a V-a

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste pentru admitere # Forumul orei de limba română # Integrame online # Jocuri lingvistice şi literare # Spânzurătoarea

Deși licitația pentru noile manuale a avut loc, deocamdată nu se știe cine a câștigat. De ce? Pentru că s-au depus contestații. Nu există niciun anunț oficial din partea MEN, care să ne divulge învingătorii.
Căutând pe net, am descoperit totuși șapte dintre editurile care au avut proiecte câștigătoare în prima fază. Șase dintre ele le-au făcut publice pe site-urile lor, unele publicându-le chiar integral. A șaptea, nu. Afirmă că ministerul le-ar fi interzis acest lucru, până la rezolvarea contestațiilor.
Iată editurile care se pretind câștigătoare.
1. Editura CDPRESS
2. Editura Aramis
3. Editura Corint
4. Editura Paralela 45
5. Editura Intuitext
6. Editura Sigma
7. Editura Litera
Pe măsură ce le voi citi (dacă le găsesc), vă voi spune părerea mea despre ele.
Deocamdată, trebuie să vă mulțumiți doar cu pozele.