joi, 2 aprilie 2020
„A servi” și „a se servi”
Verbul „a servi” nu înseamnă „a bea”, „a mânca”, ci „a aduce la masă mâncare, băutură etc.”
În consecință:
Este incorect spus: „Am servit masa în oraș.” Corect este: „Am luat masa în oraș” sau „Am mâncat în oraș.”
Incorect: „Vă rog să mai serviți o sarma!”. Corect: „Vă rog să mai luați o sarma.”
Incorect: „Nu mai servesc, mulțumesc.” Corect: „Nu mai iau / nu mai mănânc, mulțumesc.”
Cel care servește este ospătarul, gazda etc.
„Ospătarul servește friptura la masa noastră.”
„Gazda ne-a servit cu fursecuri.”
Este adevărat, verbul „a servi” are și o variantă reflexivă, „a se servi”, cu sensul „a lua să mănânce sau să bea.”
Putem spune astfel corect:
„Vă rog să vă mai serviți cu o sarma!”
„Serviți-vă cu friptură, vă rog!”
„Eu mă servesc cu o felie de tort.”
marți, 31 martie 2020
duminică, 15 martie 2020
vineri, 6 martie 2020
Bacalaureat 2020 - relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice
Meditaţii online la limba română # Integrame online
SUBIECTUL
al II-lea (10 puncte)
Comentează,
în minimum 50 de cuvinte, textul de mai jos, evidenţiind relaţia dintre ideea
poetică şi mijloacele artistice.
Vorbele
noastre ne-au minţit.
Au
spus prea mult, pierdut li-e înţelesul
şi
tremurul ecoului lor stins e.
Am
vrut ce nu ne sta-n puteri:
o
poartă care nu ni s-a deschis,
lumea
din gând de care n-am fost vrednici.
Avânt
răpus ca o privire de-ntuneric, –
taină
rămasă-n trup ca-ntr-un sicriu, –
poate
aşa a fost să fie:
pe
dezbinate drumuri doi străini
cu
vina lor, respinşi de paradis,
purtând
căinţi pe urma unui vis.
Ion
Vinea, Variantă
Notă
Pentru
conținut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei
primi 4 puncte (utilizarea limbii literare – 1 punct; logica înlănțuirii
ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuaţia – 1 punct).
În
vederea acordării punctajului pentru redactare, răspunsul trebuie să aibă minimum
50 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
Propunere de rezolvare
Versurile lui Ion Vinea aparțin unui
text liric, a cărui temă este iubirea. Eul liric se află într-o ipostază
meditativă, reflectând cu amărăciune la destinul trist al propriei iubiri,
destrămată din motive nespuse. El constată că idealurile lui și ale iubitei
sale nu s-au putut împlini, că ei doi nu au avut suficientă putere să-și ducă
planurile la îndeplinire. Aceste idei poetice, însoțite de sentimente de
tristețe și de regret sunt redate prin mijloace artistice moderne, în special
prin metafore ample (unele încorporând comparații) ale eșecului cum ar fi „o
poartă care nu ni s-a deschis”, „avânt răpus ca o privire de-ntuneric” sau
„taină rămasă-n trup ca-ntr-un sicriu”. Drama despărțirii și a iluziilor sfărâmate
este sugestiv redată în metafora dezvoltată din ultimele trei versuri. Prozodia
este, la rândul ei, modernă, nesupusă constrângerilor ritmice și de rimă:
măsura versurilor este inegală, ritmul și rima lipsesc. Monologul liric curge
așadar firesc, urmând doar ritmul interior al sufletului poetului.
duminică, 2 februarie 2020
Abonați-vă la:
Postări (Atom)