duminică, 23 iunie 2013

Comentarea unei secvenţe de text - planul compunerii

Meditaţii online la limba română # Analize gramaticale online # Teste pentru admitere # Forumul orei de limba română # Rebus on-line # Jocuri lingvistice şi literare

 Se dă textul:
— Doăsp'ce trecute, Măndico! ce naiba faci, soro?
Așa strigă cocoana Lucsița, foarte nervoasă, intrând în odaia unde-și face toaleta madam Piscopesco.
Iar madam Piscopesco, din fața oglinzii, răspunde și mai nervoasă:
 — Uf! lasă-mă... (continuarea, pe celălalt blog)

Comentează, în 30-50 de cuvinte ( 3 - 5 rânduri ) următoarea secvenţă: Eşti nebună, soro! ţipă madam Piscopesco, ce dracu! chioară eşti?... m-ai fript!

Planul compuneriiCompunerea
Introducere
- scurt rezumat al acţiunii
Dl şi dna Piscopesco, o familie bogată din Sinaia, sunt invitaţi...
Cuprins
- prezentarea conţinutului secvenţei şi
a semnificaţiilor ei (ce vrea să comunice
autorul prin această secvenţă?)
Secvenţa dată surprinde replica...
Prin ea, Caragiale vrea să scoată în evidenţă...
Încheiere
- concluzie (reluarea ideii principale, pe scurt)
În concluzie...
............................................................................
O propunere de compunere puteţi găsi pe blogul Compuneri, eseuri, texte argumentative.

5 comentarii:

  1. „Prin ea, Caragiale vrea să scoată în evidenţă...” -Nu spunem Caragiale, Eminescu etc.. atunci cand comentam un text. Spunem autorul daca dorim sa facem o precizare privind contributia acestuia la opera pe care o citim.

    RăspundețiȘtergere
  2. mie mi se cere comentarea unui fragment dintr-o opera insa modelul de compunere pe are l-am primit este mult mai amplu si consta in comentarea unui intreg fragment cum ar fi Calin file din poveste,comentarea cadrului natural.Am un exemplu dupa ma care pot ghida insa a prefera planul compunerii... daca intelege cineva si poate sa imi explice ar fi perfect:))

    RăspundețiȘtergere
  3. Dl şi dna Piscopesco, o familie bogată din Sinaia, sunt invitaţi de familia regală la dejun, la castelul Peleş. Dna Piscopesco este foarte agitată. Nu este mulţumită de cum a fost pieptănată de către guvernantă. Mama ei încearcă să o ajute, dar o arde cu "fierul de frizat". 

    Secvenţa dată surprinde replica iritată a dnei Piscopesco. Prin ea, Caragiale vrea să scoată în evidenţă lipsa de educaţie a cocoanei. Limbajul ei nu este nicidecum al unei doamne din înalta societate. Expresii precum "eşti nebună", "ce dracu", "chioară eşti" trădează mai degrabă originea de mahala şi lipsa de bună creştere.

    În concluzie, replica este folosită de autor ca un mijloc de caracterizare a personajului.

    RăspundețiȘtergere
  4. Dacă tot așa, atunci comentați corect, la cerința de mai sus, Oey?

    RăspundețiȘtergere