PLANUL COMPUNERII | COMPUNEREA |
I.INTRODUCERE - definiţia textului literar | Textul literar este un text prin care autorul îşi propune să impresioneze şi să emoţioneze cititorii, exprimându-şi propriile gânduri, idei şi sentimente, prin folosirea unui limbaj artistic, puternic marcat de subiectivitate. |
II. CUPRINS Argumentarea apartenenţei textului " Mezul iernei", la categoria textelor literare a) îşi propune să impresioneze cititorii – explici cum face asta; b) exprimă gânduri, idei, sentimente ale autorului (iei poezia strofă cu strofă şi arăţi ce spune autorul, ce gânduri, idei şi sentimente comunică) c) limbajul este artistic, încărcat de subiectivitate: · imagini artistice şi figuri de stil (prezentarea celor mai importante imagini şi figuri de stil, cu semnificaţia lor) · muzicalitate ( ritm, rimă, măsură) | „Mezul iernei” este un text literar pentru că are toate caracteristicile acestui tip de text. În primul rând, îşi propune să impresioneze, să emoţioneze cititorii prin descrierea unui tablou de iarnă, în care gerul striveşte natura, nerăpindu-i totuşi frumuseţea şi misterul. În al doilea rând, este un text literar pentru că exprimă trăirile proprii ale autorului. Contemplând un peisaj de iarnă, acesta este mai întâi îngrozit de virulenţa gerului. E atât de frig, încât se aud trosnind stejarii în pădure, încât şi stele par încremenite pe bolta cerească. Peisajul este totuşi încântător şi eul liric este fermecat de strălucirea zăpezii. Măreţia naturii îl copleşeşte şi are sentimentul că trebuie să existe un creator care a zămislit-o. Îşi închipuie natura ca pe un templu, ale cărui coloane sunt fumurile ce ies pe hornurile caselor. Acoperişul templului este bolta cerească, luna este farul principal, iar stelele sunt făcliile. Munţii sunt altarele şi vântul scoate sunete îngrozitoare la orga reprezentată de codri. Omul se simte mărunt în faţa grandorii naturii. În al treilea rând, caracterul literar al textului este dat de limbajul folosit. Este un limbaj artistic, care creează imagini, prin intermediul cărora poetul îşi exprimă emoţiile. Astfel, prima strofă începe cu imaginea vizual-auditivă a naturii copleşite de ger. Epitetele „amar”, „cumplit”, „îngheţate” şi „oţelit” transmit un sentiment de nelinişte şi chiar teamă în faţa grozăviei frigului. Strofa continuă cu imaginea (tot vizual-auditivă) a câmpiilor acoperite de zăpadă. Comparaţia „zăpada... pare-un lan de diamanturi” şi epitetele „cristalină” şi „strălucitoare” sugerează frumuseţea şi strălucirea zăpezii, care îl încântă pe eul liric. În următoarele strofe, autorul creează imaginea naturii ca un templu. El foloseşte comparaţia fumuri...se ridică ca înaltele coloane”, metaforele „altare”, „organe sonoare” şi epitetele „albe”, „scânteios”, „maiestuos”, „tainic”, „măreţ”, „fantastic”, „argintii”, „nemărginitul”, „îngrozitoare” pentru a sugerea măreţia şi misterul naturii şi pentru a transmite un sentiment de admiraţie amestecată cu teamă. Eul liric presimte existenţa unui creator divin îndărătul acestei grandori cosmice. Limbajul artistic se arată şi prin forma muzicală a textului, care este organizat în versuri, are rimă împerecheată şi ritm trohaic. |
III. ÎNCHEIERE Concluzii - rezumatul cuprinsului | În concluzie, textul „Mezul iernei” este literar, deoarece, prin intermediul unui limbaj artistic, expresiv, autorul îşi comunică emoţii şi gânduri legate de iarnă, prin care reuşeşte să ne impresioneze puternic. |
duminică, 19 iunie 2011
Argumentare că un text este literar - compunere
Meditaţii on-line la limba română # Teste pentru admiterea la facultate
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Multumesc ! Foarte buna schema de argumentare ;)
RăspundețiȘtergerevorbeste frumos
RăspundețiȘtergereNu-i prea reusit, eu am o schema mai buna de la d-na profesoara. Cine o doreste sa lase un comentariu mai jos. Este foarte usor de invatat.
RăspundețiȘtergereO vreau eu
ȘtergereVreau si eu
Ștergeresi eu vreau
Ștergereo vreau si eu
Ștergeresi eu o vreau
Ștergeresi euuuu
ȘtergereSi eu..
Ștergerevreau si eu!
Ștergerehbcgfhghfbnv
ȘtergereO vreau si eu, daca se poate :D
ȘtergereSi eu o vreaute rog Frumos
Ștergeresi eu
ȘtergereSi eu o vreau te rog.....ma asculta maine si am nevoie de schema...P.S. sunt a 8-a...
Ștergerevreau si eu
Ștergerevreau si eu
Ștergerevreau si eu.
Ștergeremultumesc
email. danavra6@gmail.com
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
ȘtergereDoresc si eu schema propusa
Ștergeredoresc si eu schema daca mai este valabil
ȘtergereVreau eu schema
Ștergerevreau si eu
Ștergeresi eu o vreau
RăspundețiȘtergereWow buna schema. Tine-o tot asa :)
RăspundețiȘtergereSi eu o vreau
RăspundețiȘtergerefaggot
RăspundețiȘtergereE foarte buna!!
RăspundețiȘtergereAwww.❤Mersii����
RăspundețiȘtergereO vreau si eu, dar as avea nevoie de ea cel tarziu pana vineri.
RăspundețiȘtergereSi eu o vreau..
RăspundețiȘtergereSi eu o vreau
ȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereNoi avem nevoie de 15 randuri! Nu de semidocti
RăspundețiȘtergereSi eu as vrea, te rog frumos. Adresa mea de e-mail este toptranslations_ro@yahoo.com. Multumesc anticipat!
RăspundețiȘtergereBuna.Si eu vreau schema. Multumesc! dddtibi@gmail.com
RăspundețiȘtergeree foarte buna daca ai nevoie de o schita pt clasele 5-7
RăspundețiȘtergereDoresc schema
RăspundețiȘtergereDoresc schema
RăspundețiȘtergereSupperrr ...de mult nu am mai gasit asa un site si o schema mai de Doamne ajuta!!!!Hai Dinamo
RăspundețiȘtergereHAI DINAMO!!!!!!!!!DE ABIA ASTEPT DERBY-UL .....NU MSI CASTIGA DE ACU STEAUA...DINAMO ESTE CAMPIOANA TUTUROR!!!!
RăspundețiȘtergereWhy ? N-are nici-o legatura ce ai spus tu cu ce se afla aici
ȘtergereWTF??
ȘtergereVreau si eu ca maine am concurs
RăspundețiȘtergereP.S sunt a7-a
Vreau si eu!
RăspundețiȘtergereVreau si eu!
RăspundețiȘtergereO vreau eu. Trimite-mi-o şi mie la adresa ssimonik.bombonik@yahoo.com. Multumesc!
RăspundețiȘtergereMultumesc!!!
RăspundețiȘtergere������
RăspundețiȘtergereBomba bomba melodia
RăspundețiȘtergereO floare pentru tine- Florin Salam; :)
acum fara glume ti-a reusit!!!