joi, 16 iunie 2011

Argumentarea apartenenţei unui text literar la genul epic (planul compunerii)

Redactează o compunere de 10-15 rânduri în care să motivezi că  o operă literară dintre cele studiate de tine la şcoală este o operă epică.
În compunerea ta trebuie:                                 
-         să defineşti opera epică;                                                                       
-         să demonstrezi că textul studiat are caracteristicile prezente în definiţia generală a operei epice;
-         să ai un conţinut adecvat tipului de text şi cerinţei formulate;
-         să te înscrii în limitele de spaţiu indicate.
Notă
Vei primi  puncte pentru redactarea întregii lucrări:
-         unitatea compoziţiei;
-         coerenţa textului;
-         registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului;
-         ortografia;
-         punctuaţia;
-         aşezarea corectă a textului în  pagină, lizibilitatea.


PLANUL COMPUNERII

COMPUNEREA
I. INTRODUCERE
Definiţia operei epice
Genul epic cuprinde opere literare în care autorul îşi exprimă în mod indirect gândurile, ideile şi sentimentele, prin intermediul acţiunii, al personajelor şi al naratorului.

II. CUPRINS
Argumentarea faptului că"D-l Goe.../ “Popa Tanda” / “Prâslea cel voinic şi merele de aur" este o operă epică:

    a) are acţiune – rezumat, eventual momentele subiectului;

     b) are  personaje – prezentare scurtă;

      c) are narator – felul naratorului, la ce persoană povesteşte;

   d) se foloseşte naraţiunea, ca mod de expunere principal, dar, în funcţie de text, ea se împleteşte cu dialogul şi descrierea




III. ÎNCHEIERE
 Concluzii - scurt rezumat al cuprinsului;
                     - mesajul artistic (ce vrea să transmită INDIRECT autorul);

Compunere în care să demonstrezi că un text este nonliterar (plan)

            Se dă textul:
            Cartoful (Solanum tuberosum) este o plantă erbacee din familia solanaceelor, cu flori albe sau violete şi tulpini subterane terminate cu tuberculi de formă rotundă, ovală sau alungită. Planta este cultivată pentru aceşti tuberculi care sunt comestibili, bogaţi în amidon, motiv pentru care sunt folosiţi în alimentaţie, dar şi ca furaj.
            Cartofii sunt originari din America de Sud, din regiunea Munţilor Anzi. În perioada precolumbiană, în zonele aflate azi în Chile, Peru, Ecuador şi Columbia, se cultivau circa 200 de specii de cartof. După orez, grâu şi porumb, cartofii reprezintă a patra sursă de energie alimentară.
            Cartofii conţin amidon, vitamina C, fibre, proteine şi mult potasiu. Cartoful conţine glicoalcaloizi, cum ar fi solanina şi ciaconina. Aceşti alcaloizi, care protejează planta, se găsesc în special în frunze, germeni, vlăstari şi fructe. Expunerea la lumină, deteriorarea fizică şi îmbătrânirea cresc conţinutul de glicoalcaloizi din tuberculi, concentraţiile lor puternice aflându-se imediat sub piele. Gătitul la temperaturi de peste 170 °C distruge parţial aceste substanţe. Glicoalcaloizii pot produce dureri de cap, diaree, crampe iar în cazuri severe coma sau decesul, ceea ce se întâmplă însă foarte rar. Expunerea la lumină produce înverzire prin sinteză de clorofilă, aceasta indicând cazurile în care tuberculii devin mai toxici; totuşi acest indicator nu este sigur, deoarece înverzirea şi acumularea de glicoalcaloizi se pot petrece una fără cealaltă.

Redactează o compunere de 10-15 rânduri în care să motivezi că  textul  dat este text nonliterar.
În compunerea ta trebuie:                                 
-         să defineşti textul nonliterar;                                                                  
-         să demonstrezi că textul dat  are caracteristicile prezente în definiţia generală a textului literar;
-         să ai un conţinut adecvat tipului de text şi cerinţei formulate;
-         să te înscrii în limitele de spaţiu indicate.

Notă
Vei primi  puncte pentru redactare:
-         unitatea compoziţiei (introducere, cuprins, încheiere);
-         coerenţa textului;
-         registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului;
-         ortografia;
-         punctuaţia;
-         aşezarea corectă a textului în  pagină, lizibilitatea.

PLANUL COMPUNERII

COMPUNEREA

I.INTRODUCERE
- definiţia textului nonliterar

Textul nonliterar este un text care  are drept scop informarea obiectivă a cititorului în legătură cu anumite aspecte ale realităţii  într-un limbaj clar şi precis, conţinând adesea termeni ştiinţifici şi tehnici.

II. CUPRINS

 Argumentarea apartenenţei textului "Cartoful", la categoria textelor nonliterare:
a)      îşi propune să informeze în mod obiectiv cititorii în legătură cu aspecte ale realităţii – prezinţi pe scurt conţinutul textului;
b)      foloseşte un limbaj clar şi precis, fără procedee de expresivitate artistică:
·        cuvinte cu sens propriu;
·        termeni ştiinţifici şi tehnici
·        date numerice
Textul “Cartoful” este un text nonliterar, pentru că are toate caracteristicile unui astfel de text.
În primul rând.............



În al doilea rând......................





III. ÎNCHEIERE
 Concluzii - rezumatul cuprinsului

În concluzie, textul “Cartoful” este nonliterar, pentru că................................

Compunere în care să demonstrezi că un text este literar (plan)

Citeşte cu atenţie textul următor:

În păduri trăsnesc stejarii! E un ger amar, cumplit!
Stelele par îngheţate, cerul pare oţelit,
Iar zăpada cristalină pe câmpii strălucitoare
Pare-un lan de diamanturi ce scârţâie sub picioare.

Fumuri albe se ridică în văzduhul scânteios
Ca înaltele coloane unui templu maiestos,
Şi pe ele se aşază bolta cerului senină,
Unde luna îşi aprinde farul tainic de lumină.

O! tablou măreţ, fantastic! ... Mii de stele argintii
În nemărginitul templu ard ca vecinice făclii.
Munţii sunt a lui altare, codrii – organe sonoare
Unde crivăţul pătrunde, scoţând note-ngrozitoare.

Totul e în neclintire, fără viaţă, fără glas;
Nici un zbor în atmosferă, pe zăpadă – nici un pas;
Dar ce văd?... în raza lunei o fantasmă se arată...
E un lup ce se alungă după prada-i spăimântată!
(Mezul iernei - Vasile Alecsandri)

Redactează o compunere de 10-15 rânduri în care să motivezi că  un text dintre cele studiate de tine la şcoală este text literar.
În compunerea ta trebuie:                                 
-         să defineşti textul literar;                                                                       
-         să demonstrezi că textul studiat are caracteristicile prezente în definiţia generală a textului literar;
-         să ai un conţinut adecvat tipului de text şi cerinţei formulate;
-         să te înscrii în limitele de spaţiu indicate.
Notă
Vei primi  puncte pentru redactare:
-         unitatea compoziţiei (introducere, cuprins, încheiere);
-         coerenţa textului;
-         registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului;
-         ortografia;
-         punctuaţia;
-         aşezarea corectă a textului în  pagină, lizibilitatea.


PLANUL COMPUNERII

COMPUNEREA

I.INTRODUCERE
- definiţia textului literar

Textul literar este un text prin care autorul îşi propune să impresioneze şi să emoţioneze cititorii, exprimându-şi propriile gânduri, idei şi sentimente, prin folosirea unui limbaj artistic, puternic marcat de subiectivitate.

II. CUPRINS

 Argumentarea apartenenţei textului " Mezul iernei", la categoria textelor literare
a)      îşi propune să impresioneze cititorii – explici cum
b)      exprimă gânduri, idei, sentimente ale autorului (iei poezia strofă cu strofă şi arăţi ce spune autorul, ce gânduri, idei şi sentimente comunică)
c)      limbajul este artistic, încărcat de subiectivitate:
·        imagini artistice şi figuri de stil  (prezentarea celor mai importante imagini şi  figuri de stil, cu semnificaţia lor)
·        muzicalitate ( ritm, rimă, măsură)

“Mezul iernei” este un text literar, pentru că are toate caracteristicile unui astfel de text.
În primul rând.............



În al doilea rând......................




În al treilea rând
III. ÎNCHEIERE
 Concluzii - rezumatul cuprinsului

În concluzie, textul “Mezul iernei” este literar, pentru că................................