Pagini

duminică, 19 iunie 2011

Argumentare că un text este literar - compunere

Meditaţii on-line la limba română # Teste pentru admiterea la facultate


PLANUL COMPUNERII

COMPUNEREA

I.INTRODUCERE
- definiţia textului literar

Textul literar este un text prin care autorul îşi propune să impresioneze şi să emoţioneze cititorii, exprimându-şi propriile gânduri, idei şi sentimente, prin folosirea unui limbaj artistic, puternic marcat de subiectivitate.
II. CUPRINS
Argumentarea apartenenţei textului " Mezul iernei", la categoria textelor literare
a)      îşi propune să impresioneze cititorii – explici cum face asta;
b)      exprimă gânduri, idei, sentimente ale autorului (iei poezia strofă cu strofă şi arăţi ce spune autorul, ce gânduri, idei şi sentimente comunică)






c)      limbajul este artistic, încărcat de subiectivitate:
·        imagini artistice şi figuri de stil  (prezentarea celor mai importante imagini şi  figuri de stil, cu semnificaţia lor)
·        muzicalitate ( ritm, rimă, măsură)

            „Mezul iernei” este un text literar pentru că are toate caracteristicile acestui tip de text. În primul rând, îşi propune să impresioneze, să emoţioneze cititorii prin descrierea unui tablou de iarnă, în care gerul striveşte natura, nerăpindu-i totuşi frumuseţea şi misterul.
            În al doilea rând, este un text literar pentru că exprimă trăirile proprii ale autorului. Contemplând un peisaj de iarnă, acesta este mai întâi îngrozit de virulenţa gerului. E atât de frig, încât se aud trosnind stejarii în pădure, încât şi stele par încremenite pe bolta cerească. Peisajul este totuşi încântător şi eul liric este fermecat de strălucirea zăpezii. Măreţia naturii îl copleşeşte şi are sentimentul că trebuie să existe un creator care a zămislit-o. Îşi închipuie natura ca pe un templu, ale cărui coloane sunt fumurile ce ies pe hornurile caselor. Acoperişul templului este bolta cerească, luna este farul principal, iar stelele sunt făcliile. Munţii sunt altarele şi vântul scoate sunete îngrozitoare la orga reprezentată de codri. Omul se simte mărunt în faţa grandorii naturii.
            În al treilea rând, caracterul literar al textului este dat de limbajul folosit. Este un limbaj artistic, care creează imagini, prin intermediul cărora poetul îşi exprimă emoţiile. Astfel, prima strofă începe cu imaginea vizual-auditivă a naturii copleşite de ger. Epitetele „amar”, „cumplit”, „îngheţate” şi „oţelit”  transmit un sentiment de nelinişte şi chiar teamă în faţa grozăviei frigului. Strofa continuă cu imaginea (tot vizual-auditivă) a câmpiilor acoperite de zăpadă. Comparaţia „zăpada... pare-un lan de diamanturi” şi epitetele „cristalină” şi „strălucitoare” sugerează frumuseţea şi strălucirea zăpezii, care îl încântă pe eul liric. În următoarele strofe, autorul creează imaginea naturii ca un templu. El foloseşte comparaţia fumuri...se ridică ca înaltele coloane”, metaforele „altare”, „organe sonoare” şi epitetele „albe”, „scânteios”, „maiestuos”, „tainic”, „măreţ”, „fantastic”, „argintii”, „nemărginitul”, „îngrozitoare” pentru a sugerea măreţia şi misterul naturii şi pentru a transmite un sentiment de admiraţie amestecată cu teamă. Eul liric presimte existenţa unui creator divin îndărătul acestei grandori cosmice.
            Limbajul artistic se arată şi prin forma muzicală a textului, care este organizat în versuri, are rimă împerecheată şi ritm trohaic.

III. ÎNCHEIERE
 Concluzii - rezumatul cuprinsului

            În concluzie, textul „Mezul iernei” este literar, deoarece, prin intermediul unui limbaj artistic, expresiv, autorul îşi comunică emoţii şi gânduri legate de iarnă, prin care reuşeşte să ne impresioneze puternic.


51 de comentarii:

  1. Multumesc ! Foarte buna schema de argumentare ;)

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu-i prea reusit, eu am o schema mai buna de la d-na profesoara. Cine o doreste sa lase un comentariu mai jos. Este foarte usor de invatat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O vreau si eu, daca se poate :D

      Ștergere
    2. Si eu o vreaute rog Frumos

      Ștergere
    3. Si eu o vreau te rog.....ma asculta maine si am nevoie de schema...P.S. sunt a 8-a...

      Ștergere
    4. vreau si eu.
      multumesc
      email. danavra6@gmail.com

      Ștergere
    5. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    6. Doresc si eu schema propusa

      Ștergere
    7. doresc si eu schema daca mai este valabil

      Ștergere
  3. Wow buna schema. Tine-o tot asa :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Awww.❤Mersii����

    RăspundețiȘtergere
  5. O vreau si eu, dar as avea nevoie de ea cel tarziu pana vineri.

    RăspundețiȘtergere
  6. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  7. Noi avem nevoie de 15 randuri! Nu de semidocti

    RăspundețiȘtergere
  8. Si eu as vrea, te rog frumos. Adresa mea de e-mail este toptranslations_ro@yahoo.com. Multumesc anticipat!

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna.Si eu vreau schema. Multumesc! dddtibi@gmail.com




    RăspundețiȘtergere
  10. e foarte buna daca ai nevoie de o schita pt clasele 5-7

    RăspundețiȘtergere
  11. Supperrr ...de mult nu am mai gasit asa un site si o schema mai de Doamne ajuta!!!!Hai Dinamo

    RăspundețiȘtergere
  12. HAI DINAMO!!!!!!!!!DE ABIA ASTEPT DERBY-UL .....NU MSI CASTIGA DE ACU STEAUA...DINAMO ESTE CAMPIOANA TUTUROR!!!!

    RăspundețiȘtergere
  13. Vreau si eu ca maine am concurs
    P.S sunt a7-a

    RăspundețiȘtergere
  14. O vreau eu. Trimite-mi-o şi mie la adresa ssimonik.bombonik@yahoo.com. Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  15. Bomba bomba melodia
    O floare pentru tine- Florin Salam; :)
    acum fara glume ti-a reusit!!!

    RăspundețiȘtergere