Subiectele de la proba de limba şi
literatura română din cadrul examenului de Bacalaureat 2012 şi rezolvarea lor
vor fi publicate luni, 2 iulie 2012, imediat după terminarea probei pe
acest blog.
Pagini
▼
vineri, 29 iunie 2012
Bacalaureat 2012 - subiecte şi rezolvări
Meditaţii on-line la limba română # Teste pentru admitere # Teste de vocabular # Jocuri lingvistice şi literare # Jocuri de cuvinte # Rebus on-line
Compuneri, eseuri, texte argumentative: Evaluarea Naţională 2012 - exprimarea opiniei desp...
Compuneri, eseuri, texte argumentative: Evaluarea Naţională 2012 - exprimarea opiniei desp...: Redactează o compunere de 80-150 de cuvinte (10-15 rânduri), în care să-ţi prezinţi opinia despre mesajul fragmentul...
luni, 25 iunie 2012
Evaluarea Naţională 2012 - limba română, subiecte rezolvate
Meditaţii on-line la limba română # Teste pentru admitere # Teste de vocabular # Jocuri lingvistice şi literare # Jocuri de cuvinte # Rebus on-line
Subiectele şi baremul de evaluare şi notare pot fi găsite aici.
Subiectul I
A.
1. leac -
medicament, remediu, doctorie, tratament
înfricoşătoare
– înspăimântătoare, îngrozitoare,
groaznice etc.
crezuse
- socotise, îşi închipuise, considerase etc.
2. Semnul exclamării marchează sfârşitul unei
propoziţii exclamative.
3. epitete – grele, înfricoşătoare, ameţitoare, rănită;
enumeraţie – ...până îi va cădea cartea din mână, până
când îi va cădea capul pe pernă, până
când îi vor cădea, grele, pleoapele...;
...un jurnal cu întâmplări nostime, ... cu
avânturile, cu certurile, cu neînţelegerile... etc.
4. naraţiunea, dialogul, descrierea
5. Personajul Dan este un copil căruia îi plăcea să
citească. Citind, el intra în lumea cărţii, trăia, împreună cu personajele din
carte, emoţiile lor. Cititul devenea
astfel, pentru el, un leac. Trăind emoţiile altora, emoţii fictive, din lumea
imaginară, Dan uita de propriile emoţii,
cele adevărate, din lumea reală. Secvenţa citată vrea să semnifice că Dan
reuşea aşa de bine să se transpună în lumea imaginară, încât, ori de câte ori
citea cartea, părea că retrăieşte aventurile împreună cu eroii fictivi din Evul
Mediu. Şi asta îi plăcea foarte mult.
Subiectul II
A.
1. Numele autorului este Ion Vianu.
Un dezavantaj al e-bookului este dificultatea
răsfoirii.
Un avantaj al e-bookului este că eşti conectat la un
dicţionar şi regăseşti instantaneu definiţiile cuvintelor.
2. Articolul se numeşte Kindle şi a apărut în
revista Dilemateca.
3. c. subiectivă
4. mă – pronume personal, complement
direct;
cuvintelor
– substantiv comun, atribut substantival genitival;
să
ştiu – verb predicativ, predicat verbal.
sâmbătă, 23 iunie 2012
Evaluarea Naţională 2012 - subiecte şi rezolvări
Meditaţii on-line la limba română # Teste pentru admitere # Teste de vocabular # Jocuri lingvistice şi literare # Jocuri de cuvinte # Rebus on-line
Subiectele de la proba de limba şi literatura română din cadrul Evaluării Naţionale 2012 şi rezolvarea lor vor fi publicate luni, 25 iunie 2012, imediat după terminarea probei pe acest blog.
vineri, 8 iunie 2012
"Paşa Hassan", de G. Coşbuc - ex. 1 / pag. 152
Meditaţii on-line la limba română # Teste pentru admitere # Teste de vocabular # Jocuri lingvistice şi literare # Jocuri de cuvinte # Rebus on-line
Ex. 1 / pag. 152
Argumentaţi că poezia “Paşa Hassan” este epică.
Textul epic este acel text literar în care autorul îşi exprimă în mod indirect gânduri, idei, sentimente, prin intermediul unei acţiuni şi al unor personaje. Vocea care povesteşte se numeşte narator.
Poezia "Paşa Hassan" este un text epic, deoarece are toate trăsăturile caracteristice unui astfel de text. Are acţiune, are personaje, are narator.
În primul rând, este text epic, deoarece are acţiune. Coşbuc prezintă o secvenţă din bătălia de la Călugăreni, din 1595, dintre oastea română, condusă de Mihai Viteazul şi armata otomană, condusă de Sinan-Paşa şi Hassan-Paşa. Poezia începe cu confruntarea celor două oşti pe podul de la Neajlov. Văzând că soldaţii români nu pot rezista iureşului duşman, voievodul Mihai se aruncă el însuşi în bătălie şi, cu barda în mână, face cărare prin oastea turcă, slujind drept model pentru ai săi. Surprinşi de neaşteptata apariţie, turcii intră în panică şi se răstoarnă, cu cai cu tot, în mocirla de sub pod, în frunte cu bătrânul Sinan, conducătorul lor. Paşa Hassan încearcă un atac prin spatele românilor, dar Mihai îi dejoacă planul. Zărindu-l pe paşă undeva la poala pădurii, Mihai pleacă în urmărirea lui, omorându-i pe turcii întâlniţi în cale. Mihai îl provoacă pe Hassan la duel, dar acesta fuge nebun, cuprins de groaza morţii. După o goană lungă şi umilitoare, conducătorul turc ajunge, aproape înnebunit de spaimă, la corturile turceşti şi este salvat.
În al doilea rând, textul este epic, deoarece are personaje. Personajele principale sunt cei doi conducători, Mihai şi Hassan, caracterizaţi de Coşbuc prin antiteză. În timp ce voievodul muntean este curajos şi puternic, făcând prăpăd în tabăra duşmană, paşa este laş şi slab, fugind din faţa luptei şi făcându-se de râs prin comportamentul său nedemn. În text mai apare fugitiv şi Sinan-Paşa, de asemenea într-o stare ridicolă, târându-se prin baltă.
În al treilea rând, textul este epic, deoarece are narator. Naratorul este vocea care povesteşte. Povestirea se face la persoana a III-a, iar naratorul este evident favorabil lui Mihai Viteazul, căruia îi face un portret pozitiv, plin de măreţie.
În concluzie, pentru că are acţiune, personaje şi narator, poezia “Paşa Hassan” este epică. George Coşbuc îşi exprimă admiraţia pentru unul dintre eroii poporului nostru, Mihai Viteazul.
duminică, 3 iunie 2012
Funcţiile sintactice ale pronumelui posesiv
Meditaţii on-line la limba română # Teste pentru admitere # Teste de vocabular # Jocuri lingvistice şi literare # Jocuri de cuvinte # Rebus on-line
Utilizatorul danijocuri vrea exemple cu următoarele funcţii ale pronumelui posesiv:
Utilizatorul danijocuri vrea exemple cu următoarele funcţii ale pronumelui posesiv:
- subiect - Ai mei au venit acasă.
- nume predicativ - Cei doi din stânga sunt ai mei.
- atribut pronominal - Opiniile alor tăi nu-mi plac.
- atribut adjectival - imposibil să fie atribut adjectival, din moment ce este exprimat prin pronume!
- complement direct - I-aţi văzut cumva pe ai noştri?
- complement indirect - Se vorbeşte mult despre ale voastre.